L’estació d’Altea de FGV albergarà un espai expositiu dedicat al Trenet de la Marina

Jaume Llinares: ‘’Este museu serà el centre neuràlgic en tota la costa de les instal·lacions del trenet i potenciarà l’oferta cultural i turística d’Altea així com les infraestructures locals’’.

trenet, estacióFerrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) ha iniciat els estudis previs per a la creació d’un espai museogràfic en l’antic depòsit de locomotores de l’estació d’Altea, dedicat a la Història del Trenet de la Marina.

FGV ha valorat com a lloc més idoni per a albergar este espai expositiu el conjunt de les instal•lacions de l’estació d’Altea pel seu estat de conservació, per la qual cosa no cal realitzar una gran inversió per al seu condicionament, i la seua ubicació en un punt intermedi en el recorregut del Trenet de la Marina.

L’alcalde d’Altea, Jaume Llinares, ha valorat de forma molt positiva que Altea siga la seu d’aquest espai expositiu dedicat al tren de la Marina. ‘’El projecte reflecteix la bona sintonia de les converses que vam iniciar a l’inici de la legislatura entre les dos administracions, Ajuntament i Conselleria’’. Jaume Llinares agraïa a la consellera, Mª José Salvador i al gerent de FGV, Ángel García de la Bandera, ‘’la seua disposició i la bona recepció sempre en cada projecte que els hem presentat’’.

‘’Ja en la celebració del centenari de la línea 9, recordava l’alcalde, vam parlar de recuperar els hangars de l’estació d’Altea com a espai museístic donat que el lloc és idoni i amb moltes possibilitats, com vam poder comprovar amb els concerts i exposicions que es van realitzar allí amb motiu del centenari del ferrocarril entre  Alacant i Dénia’’.

L’estació es compon d’un conjunt d’infraestructures ferroviàries posades en servici a finals de 1914 amb motiu de la inauguració del primer tram Alicante-Altea. Les instal•lacions estan incloses en el Catàleg de Béns i Espais Protegits, amb la categoria de Bé de Rellevància Local, al ser elements que han de ser conservats en la seua integritat pel seu caràcter monumental, raons històriques i artístiques.

L’alcalde anunciava que el projecte es treballarà al llarg de l’any, com així s’han compromès des de Conselleria, i coincidirà amb una altra efemèride, en 2017 es celebren els 30 anys de ferrocarrils autonòmics. Segons l’alcalde este museu serà el centre neuràlgic en tota la costa de les instal•lacions del trenet.

El d’Altea serà el segon espai museístic, ja hi ha un a Torrent, serà un museu obert dotat de personal per poder visitar-lo i comptarà amb maquinària i divers material. Un espai que va en la línea de potenciar la cultura i l’oferta turística d’Altea així com les infraestructures locals. ‘’Si aconseguim també la recuperació, encara que siga parcial, del Limón Express, li afegirà encara més valor a l’entorn del ferrocarril’’, assenyalava l’alcalde.

‘’Estem il•lusionats pel projecte i creem que pot dotar Altea d’un atractiu més per al turisme que busca oferta cultural i està interessat en la història local. En aquest punt l’alcalde recordava l’Important atractiu turístic de la línea 9 del TRAM, tant d’Altea a Alacant com d’Altea a Dènia.

Contingut del projecte

El contingut museològic sobre el qual s’està treballant part de la història de la línia Alicante-Dénia, però sense oblidar que formava part d’un ambiciós projecte que, davall el concepte de la transversalitat, configurava la coneguda “Línia del Mediterrani” que actuava com una xarxa comarcal de via estreta, podent enllaçar amb Carcaixent o, baixant a Gandia, dirigir-se cap a Alcoi, parar en Mur i, amb el “Xitxarra”, arribar fins a Cieza.

El discurs expositiu comptarà esta història, fonamentalment, a través dels seus projectes originals, artífexs, protagonistes, fotografies i material ferroviari. En este sentit es proposa per a això la museïtzació de la grua manual EIXA de 1911, el vagó de mercaderies del Ferrocarril de Carcaixent a Dénia i el Cotxe Saló VAY del “Xitxarra”. Totes elles peces úniques pertanyents a la Col•lecció de Vehicles Històrics de FGV que, per la seua naturalesa i característiques, són símbols indiscutibles de la gran xarxa de ferrocarrils de via estreta, sense les que no es podria explicar la verdadera essència de l’actual “Trenet de la Marina”.

Els estudis museològics i museogràfics inclouran la possibilitat d’adequar en fases futures l’adequació d’altres emblemàtics espais de la pròpia estació, com el cotxeràs o l’edifici de viatgers.

Es té previst que el procés de condicionament s’inicie enguany i es prolongue al llarg de 2017, sumant-se a les actuacions específiques desenrotllades per FGV per a la difusió del patrimoni històric ferroviari, i potenciar la seua rendibilitat cultural i social.

Anuncis